SJ testar: Dart-tävling

Vad: Dart, eller pilkastning, börjar med en "middling", varvid spelarna kastar en pil vardera mot tavlans centrum. Den spelare som hamnar närmast centrum börjar första set. Ett kast omfattar tre pilar i följd. Man har från en början 501 poäng och drar av summan som man kastade. För poängräkning, se här.
Detta spel är känt för sina spelares alkoholkonsumtion under spelets gång.

Kostnad: Vet inte vad det kostade att delta, att titta på kostade ingenting och cider/öl kostade bara 20 kronor.

Plus: Ett stort plus för den sociala biten. Man hejade på varandra, gratulerade motståndare och samtalade med varandra på ett vänligt sätt. Folk kom fram till mig, skakade hand och undrade vem jag var. Jag blev bjuden på öl och fick komplimanger för min midja, det klagar jag inte på! Kvinnor och män i alla möjliga åldrar deltog. det var spänmnande att titta på när man väl förstått reglerna.
Minus: ett stort minus var all förtäring av alkohol bland barn. Om man vet om hur miljön är runt dessa tävlingar tar man inte med sig dem helt enkelt, det är bara inte rätt! Ett annat minus var väl att alla feta gubbar spanade in en, så jag vågade knappt titta på deras matcher för att de inte skulle misstolka det.

Betyg: Att titta på dart-tävling får 4/5 teststämplar, vilket precis ger det godkänt. Ta bort kombon alkohol + barn och jag hade nog gett darten 4 stämplar till, men det är så viktigt att man tar hand om barnen först och främst och inte utsätter dem för stress/oro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0