SJ testar: Akupunktur

Vad: Sedan 1974 har NADA-akupunktur eller öronakupunktur använts som ett hjälpmedel vid behandling av beroendetillstånd (alkohol och andra droger samt nikotin). Man prövade den först på patienter som var beroende av opiater, men efterhand har patienter med andra beroendetillstånd (psykofarmaka, andra droger och alkohol samt nikotik ) fått samma behandling. Akupunkturen lugnar patienterna och minskar suget efter alkoholen, drogen eller cigaretten. Metoden kan vara ett bra komplement vid avgiftning.

Nada passar även för den stressade eller den som vill minska sötsuget (Där kommer vi in i bilden, vi är inga drogmissbrukare... heeeeh)

Kostnad: 200-300 per behandling, vi fick dock behandlingen gratis.

Johanna, plus: Sen behandlingen har jag haft väldigt lätt för att somna, vanligtvis vrider och vänder jag mig i uppåt en timme innan John Blund vill komma. Själva behandlingen var dessutom otroligt avslappnande. Jag har känt mig ganska lugn och harmonisk på sistonde faktiskt, och sötsuget har minskat liiiite, dock tror jag att en gottegris som jag behöver fler behandlingar. Superbra inför tentor eller under andra stressiga perioder!


Sanna, plus: Ja vad ska jag säga... Det är ju alltid skönt att sitta och bara vara till lugn musik. Dessutom var det inte så farligt som jag trott.

Johanna, minus: Det gör LITE LITE ont precis när man sätter i nålarna, men jämfört med botoxen var det ju en barnlek ;) Kanske lite dyrt om man behöver upprepande behandlingar (beror ju på hur stort sug man har men som sagt så är jag världens gottegris)


Sanna, minus: Jag har försökt att se förbi min negativa inställning till att förvandlas till en mänsklig igelkott men utan något vidare resultat. Det var inte den värsta smärtan jag känt men jag har känsliga öron och de var definitivt inte nöjda med behandlingen. Vill inte påstå att jag kände någon större skillnad, var kanske lite mer avstressad dagen efter än jag varit innan. Dock krävs det nog fler behandlingar för att det verkligen ska bli någon skillnad och som Johanna sa kan det bli lite dyrt.


Johanna, betyg: Jag ger 6,5/10 teststämplar, mest för kostnadens skull men även för att det oftast kräver rätt många behandlingar för resultat. Definitivt värt att testa om man har råd!


Sanna, betyg: Jag är inte lika anti längre men mer än 4/10 kan jag inte ge. Skulle nog inte lägga pengarna på det själv. Tyckte inte jag fick ut så mycket mer än en mysstund i Johannas fåtölj.
Dessutom har jag hört från flera håll att det är lika avstressande att sitta och sticka sig själv med vanliga knappnålar.
Pass upp bara så det inte blir ett eget litet beroende...


Kommentarer
Postat av: DD

Botad tennisarmbåge på 6 gånger, tre veckor á 2 ggr/vecka. Aldrig återfall. Aldrig mer ont. Och det kostar 80 kr/gång om man går till en sjukgymnast som ska bota någon åkomma. Billigt OCH bra! =)



Akupunktur funkar.

2011-10-26 @ 17:50:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0