SJ testar: Sova under bar himmel

Vad: Att sova under bar himmel är något som de flesta troligvis har funderat på att göra. Det kan ju vara underbart, romantiskt och alldeles... Förfärligt? Jag tog sovsäcken under armen, trotsade min rädsla för insekter och gick för att sova ute på studsmattan.

Kostnad: Det blir vad man gör det till men dra bara fram gamla filtar ur gömmorna där hemma och lägg dig i trädgården så har du det gratis.

Plus: Nog var det en särskild känsla alltid. Alla ljud, stjärnhimlen och en måne till sänglampa. Behöver jag säga mer? 

Minus: När jag vaknade kunde man tro att jag sovit i en regnskog. Allt var dyngsurt av dagg, det gick att krama vatten ur täcket jag haft ovanpå sovsäcken. Misstänker att om man sover direkt på backen och inte fuskar och sover på en studsmatta får man en del ovälkommet besök. Inte sov man så skönt som på en mjuk madrass och syrsor och månen kan bli ett irritationsmoment om man inte är van vid ljud och ljus. Glöm inte att klä på er och stoppa om er ordentligt, eftersom det inte finns någon tältduk som skyddar mot vinden kan det bli ganska kallt, även en sommarnatt.

Betyg: Jag vill ge upplevelsen 8 av 10 möjliga teststämplar. Har tanken på att sova under bar himmel någonsin slagit dig måste du genomföra den. Det är definitivt värt det men blir ju en del efterarbete i och med alla blöta täcken. Att jag snuvade upplevelsen på två teststämplar har med luftfuktighet, sömnbrist och potentiella sängkamrater med många ben. Gör det med din partner, kan bli riktigt mysigt. Hitta en ostörd plats bara, mitt i stan är inte att rekomendera.









På studsmattan med testkamraten. Man kan nämligen göra annat än sova på studsmattor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0