SJ testar: annorlunda muffins

Vad: choklad- och chilimuffins med vodka, hallon- och kaffemuffins med hasselnötter samt muffins med jordnötssmör och jordnötssmörsfrosting!

Kostnad: Det  beror helt på vilka ingredienser du har hemma från början. eftersom det var lite udda recept hade vi mest basvaror som smör, mjölk och mjöl hemma. det vi handlade in kostade ca 122:- men det är ju sådant som man kan ha till annat med.

Plus Johanna:
chilimuffinsen var de godaste jag ätit! jag älskar choklad och chili så jag var rätt säker på att de skulle bli en hit. Mest smak av choklad och sen en lite sting i eftersmaken. Jordnötsmuffinsen var en positiv överraskning, frostingen var gudomlig! Hallonmuffinsen var i saftigaste laget!
 
Plus Sanna: Jag missade chilimuffinsen så de kan jag ej uttala mig om, men vist låter det spännande? Frostingen på jordnötsmuffinsen var gudomlig, hade antagligen nöjt mig om jag bara käkade den även om muffinsen i sig också föll mig i smaken. Hallon- kaffemuffinsen var väldigt saftiga och det älskar jag. Stort plus på den fina färgen smeten (och även några av muffinsarna fick).

Minus Johanna:
Jag är inte så förtjust i att baka av den anledninen att man måste ha TÅLAMOD och följa recept grundligt. Av denna anledningen kan jag ibland chansa lite och då blir det som det blir. Hallonmuffinsen med kaffe smakade exempelvis INGET kaffe alls. Synd!

Minus Sanna:
Som sagt, jag älskar saftigt så jag tyckte att jordnötsmuffinsen var på gränsen till torra för min smak.
Finns dock en liknande variant med choklad och hela jordnötter - kolla upp den folk!
Blev lite besviken att hallonmuffinsarna inte smakade mycket mer än hallon. Förväntade mig mycket mer smak. Men som sagt, gör om, gör rätt.
Ps. Baka är boring men gör det i rätt sällskap så blir det toppen!

Betyg Johanna: Choklad- och chillimuffinsen får 10/10 teststämplar. Jordnötsmuffinsen får 9/10 och hallonmuffinsen får 7/10. De sistnämnda var VÄLDIGT goda och saftiga, men jag blev lite besviken då alla smaker inte kom fram. Hade jag köpt rätt sorts kaffe och inte tagit det jag hade hemma kanske det hade blivit som det var tänkt så det misstaget faller dock på mig själv!
 
Betyg Sanna:  Jordnötterna (herregud jag kommer aldrig orka skrifa muffins igen efter detta) får en 8/10, avdraget har inte så mycket med själva kakan att göra utan mer för att de har sån hård konkurrens i kategorin jordnötsmuffins. Hallonen ger jag en 7/10, mest för att de blev så saftiga och rosa.










RECEPT  vodka, chilli choklad, 20 min 175 grader:
75 gram mörk choklad, flagor
1 msk urkärnad finhackad chili
3 msk vodka
225 g osaltat smör, rumstempererat
2 1/2 dl strösocker
3 3/4 extra fint vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 ägg

sockerlag:
5 msk vodka
2 msk ljust farinsocker

(ska sjuda i fem min, stick små hål i muffinsen och häll över)


RECEPT, jordnötssmör
, 20 min 175 grader:
225 g osaltat smör, rumstempererat
2 1/2 dl strösocker
3 3/4 extra fint vetemjöl
4 ägg
115 gr jordnötssmör

frosting:
60 g jordnötssmör
50 g osaltat smör
2 tsk vaniljessens
2 dl florsocker, siktat
2 msk mjölk


RECEPT, hallon- och kaffemuffins, 20 min 200 grader:
2 msk kokande vatten
2 msk snabbkaffepulver
1 msk mjölk. (blanda dessa tre, låt svalna)

3 msk hackade hasselnötter
6 1/2 dl extra fint vetemjöl
2 dl strösocker
1 tsk bikarbonat
2 lätt vispade ägg
2 3/4 lättfil
110 g osaltat smör, smält
225 gram färska hallon







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0